Beslutet från Postnord drabbar småföretag och landsbygdsregioner negativt
Sverige har en stark tradition där postservice anses vara en grundläggande tjänst som alla ska ha tillgång till, var de än bor i riket.
Det är därför med tungt hjärta vi observerar att Postnord, som har ensamrätt på spårbara småförsändelser med varubrev, har gjort ett val som skadar småföretag och konsumenter i områden utanför storstäderna.
Postnords misslyckade varubrevshantering.
För inte så länge sedan beslutade Postnord att begränsa inlämningen av varubrev till postkontor, och dessa återfinns endast i stadsregioner.
Denna bild utgör en annons.Klicka på bilden för att beställa.
Detta medför att de företag som handlar med små och lätta produkter nu måste använda sig av mer kostsamma paketleveranser för att tillhandahålla spårning för sina kunder.
Detta är ett beslut som inte endast höjer utgifterna för företagen, men också för konsumenterna.
Det handlar inte enbart om stigande kostnader.
Det är en fråga om den grundprincip att varje medborgare ska ha lika tillgång till posttjänster.
Landsbygdsområden, som redan brottas med olika servicebrister, blir återigen förbigångna.
För småföretag som litar på att kunna distribuera varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en hård käftsmäll.
Nu måste de bestämma sig för att antingen täcka de ökade kostnaderna själva eller att låta kunderna betala mer.
Varje val här är ohållbart i det långa loppet och kan orsaka en nedgång i konkurrenskraften för svenska företag.
Det handlar även om en rättvisefråga.
Som ett statligt ägt bolag bör Postnord handla i enlighet med allmänhetens intressen.
Att begränsa en stor del av befolkningens möjligheter till grundläggande postservice går emot denna princip.
Varje del av Sverige ska kunna nyttja likvärdiga villkor för kommers och kommunikation.
Det konstiga är att Postnord faktiskt besitter ett nätverk av paketombud som skulle kunna hantera varubrev om de bara instruerades.