Svedala kommun: Från nedersta skiktet till plats 44 – en arrangerad framgångsberättelse?
Bakgrund: Sveriges företagsovänligaste kommun
Mellan 2017 och 2020 rasade Svedala kommun i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet.

Företagarna klagade på att de aldrig erhöll stöd, men ständigt utsattes för nya avgifter och utredningar som ofta rörde sig om små detaljer.
Kostnaden för tillsynen var 1400 kronor timmen
Företagare målade upp en bild av en dagligdags existens där de levde med ständigt oro för ny kontroll, frekvent initierad av kommunen genom analys av företagens hemsidor, etiketter och det liknande.
Att ifrågasätta en avgift eller inspektion kunde leda till ytterligare utredningar och ännu fler avgifter.
Kommunmyndigheten hade befogenhet att stänga ner företag, och många små företagare upplevde sig vara utan inflytande över systemet.
Företagarnas avhopp och skepsis
Följaktligen avslutade företagarföreningar i Svedala all kontakt med kommunstyrelsen
Åtskilliga företag beslutade att flytta eller undanhöll sig från att grunda sig i kommunen
Ryktet om Svedala som Sveriges mest ogästvänliga kommun för företag spreds
och det skrevs om situationen i hela landet
Förändringen inträffade – men inte genom förändrade regler
Det hade varit lätt att fixa dessa problem genom att:
Uppmana inspektörer att assistera, ej stjälpa, företagen
Men istället för att reformera tillsynen valde kommunen en annan väg.
Initiativet koncentrerades på att uppgradera Svedalas image för de röstningsskickliga företagen i Svenskt Näringslivs enkät.
Kommunen anlitade två specialister för att förbättra sin placering, skickade ut nyhetsbrev, utökade sin webbsida, initierade en tidning och sociala mediekanaler och profilerade sig som den bästa företagskommunen i Sverige på sin webbplats och vid olika evenemang.
Investeringen i ranking för miljoner hade påbörjats.
Resultat: En raketklättring i rankingen
Från de lägre regionerna på rankingen 2020 (position 236) har Svedala stigit till plats 44 år 2024, det mest betydande klivet uppåt i Skåne på fem år
Kommunen har ökat sitt betyg i Svenskt Näringslivs enkät sex år i rad, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en sexgradig skala
Diskussion: Handlar det om manipulation eller reell förbättring?
Trots en förbättrad ranking, är det fortfarande många företagare som är kritiska.
Flera vågar inte uttala sig offentligt av rädsla för repressalier i form av nya tillsynsavgifter eller dyra förelägganden.
Den fasta avgiften på 1400 kr i timmen för tillsyn kvarstår, och kommunens intäkter från dessa avgifter är högre än någonsin.
Många småföretagare upplever att situationen inte har förbättrats, snarare tvärtom – fler inspektörer har anställts och rädslan för kommunen är utbredd.
Det är framför allt de företag som är medlemmar i Svenskt Näringsliv och har rösträtt i enkäten som upplever förbättringar.
Andra företagares verklighet är vanligen oförändrad eller till och med sämre än tidigare.
Rankingen för Svedala kommun har förbättrats medan företagens situation försämrats
Det är oantastbart att Svedala kommun har förbättrat sin position i företagsrankingen
Men bakom siffrorna finns en annan verkelighet, där många företagare fortfarande känner sig motarbetade och ekonomiskt pressade av kommunens tillsynsregim
År 2025 har det skett en ökning av initiativ för att rekrytera fler röster.
Genom aktiviteter som jippon, fester och prisutdelningar till röstberättigade genereras fler röster.
En ny anställd har tillkommit i Svedala kommun för att öka antalet företag som etablerar sig där.
Detta för att kunna generera högre avgiftsintäkter.